Palautus- ja vaihto-oikeus sekä reklamaatio

Nämä ohjeet koskevat tavaratalosta ostetun tuotteen palauttamista ja reklamaatiota. Verkkokaupasta tilatun tuotteen palautus- ja reklamaatio-ohjeet ovat omalla sivullaan.

Tavaratalo-ostosten vaihto ja palauttaminen

Kaikilla Bilteman tuotteilla on 30 päivän vaihto- ja palautusoikeus osto-/noutopäivästä alkaen, pois lukien palvelumaksut, aletuotteet, auton elektroniikkaosat, jäätymisherkät tuotteet aikavälillä lokakuu–huhtikuu sekä valmiiksi kasatut tuotteet, kuten polkupyörät, lumilingot ja ruohonleikkurit. Vaihto- ja palautusoikeus ei koske erikseen tilattuja tuotteita.

Tavaratalosta ostetun tuotteen voi palauttaa mihin tahansa Suomen Biltema-tavarataloon, mutta ei kuitenkaan verkkokauppaan. Palautuksen voi tehdä lähimmän tavaratalon asiakaspalvelupisteessä ainoastaan alkuperäistä ostokuittia tai Minun Biltema -palvelun sähköistä ostokuittia vastaan. Tuotetta ei voi palauttaa, mikäli:

  •  tuote on käytetty tai vahingoittunut,
  • alkuperäispakkaus on vahingoittunut eikä ole enää myyntikelpoinen,
  • tuotteen pakkauksen sinetöinti on rikki,
  • ostokuittia ei ole tai
  • ostopäivästä on kulunut yli 30 päivää.

Nämä ehdot ovat voimassa poikkeuksetta.

Tavaratalo-ostosten reklamointi

Asiakkaan tulee olla yhteydessä Biltemaan välittömästi tai viimeistään kahden (2) kuukauden kuluttua tuotevirheen havaittuaan, jotta mahdollisesti aiheutuvat lisävahingot voidaan minimoida.

Tuotereklamaatio tulee tehdä lähimmän Biltema-tavaratalon asiakaspalvelupisteessä, ja sitä varten tulee olla mukana ostokuitti tai muu ostotosite, josta voidaan todeta ostoajankohta.

Mikäli asiakkaalla ei ole mahdollisuutta asioida tavaratalossa tai se tuottaa ylimääräistä vaivaa, tuotereklamaation voi tehdä kirjallisesti osoitteeseen asiakaspalvelu@biltema.fi. Reklamaatioviestistä tulee käydä ilmi seuraavat asiat:

  • Mikä tuote on kyseessä
  • Tuotteen ostopäivä ja -paikka
  • Mahdollisimman tarkka kuvaus viasta
  • Asiakkaan yhteystiedot
  • Kuva ostokuitista/-tositteesta
  • Tuotteesta otettu kuva, josta virhe käy selvästi ilmi

Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Kuluttajariitalautakunta tekee aina itsenäisen ratkaisun esimerkiksi reklamaatiotapauksissa. Biltema osallistuu aina näihin tapauksiin.

Biltema pidättää oikeuden mahdollisiin painovirheisiin ja hinnanmuutoksiin verkkosivuillaan sekä muissa mainos- ja markkinointimateriaaleissaan. Biltemalla on oikeus korjata mahdolliset virheet, muuttaa tai päivittää verkkosivujensa tietoja sekä tehdä jatkuvasti tuotemuutoksia ja -parannuksia. Verkkosivustolla olevat tuotekuvat voivat olla viitteellisiä.