Pidennä moottorin käyttöikää ja suorituskykyä
Moottoriöljy on ratkaisevan tärkeä tekijä moottorin suorituskyvyn ja pitkäikäisyyden kannalta. Ilman moottoriöljyä moottori tuhoutuisi sekunneissa. Moottoriöljyn pääasiallinen tehtävä on nimittäin voidella moottorin metalliosia ja pitää moottorin kitkapinnat erillään.
Ennen moottoriöljyn ostamista
Ennen kuin ostat moottoriöljyä, sinun on katsottava autonvalmistajan suositukset. Nämä tiedot löytyvät auton ohjekirjasta. Sieltä löydät muun muassa auton tarvitseman öljytyypin ja viskositeettiluokan sekä tekniset ominaisuudet, jotka öljyllä on oltava. Tekniset tiedot ovat tärkeitä, jotta saat autoosi suunnitellun moottoriöljyn, joka sisältää oikean tyyppiset lisäaineet.
Eri moottoriöljytyypit
Mineraaliöljyt
Moottoriöljy on öljy, joka koostuu perusöljystä ja useista lisäaineista. Perusöljy voi olla maaöljyä, synteettistä aineseosta tai yhdistelmä näistä kahdesta. Maaöljypohja jalostetaan raakaöljystä, joka koostuu eri aineista, kuten rikistä, typestä, hapesta, ja erilaisista metallikomponenteista. Koska näitä aineita ei voi poistaa kokonaan jalostusprosessissa, ne jäävät jäljelle öljyyn. Maaöljypohjaista moottoriöljyä kutsutaan yleensä mineraaliöljyksi.
Synteettiset öljyt
Myös synteettisiä öljyjä tuotetaan raakaöljystä, mutta niiden valmistuksessa käytetään kehittyneempiä jalostusprosesseja. Tämä tarkoittaa, että öljyä modifioidaan molekyylitasolla ja että raakaöljystä voidaan poistaa enemmän epäpuhtauksia. Tämän vuoksi synteettinen perusöljy on puhtaampaa ja vakaampaa. Kehittynyt jalostusprosessi mahdollistaa myös perusöljyn räätälöinnin vastaamaan paremmin nykyaikaisten moottoreiden tarpeita. Synteettisen perusöljyn monipuolisuus ja molekyylirakenne vähentävät tehokkaammin kitkaa ja optimoivat sekä polttoainetalouden että lämpötilojen vaikutukset.
Puolisynteettiset öljyt
Puolisynteettinen öljy, kuten nimestä voi päätellä, koostuu mineraaliöljyn ja synteettisen öljyn seoksesta. Se antaa mahdollisuuden säätää moottoriöljyn ominaisuuksia jossain määrin. Sen ominaisuuksia voidaan hienosäätää enemmän kuin mineraaliöljyn, mutta ei yhtä paljon kuin synteettisen öljyn.
Moottoriöljyn viskositeetti
Viskositeetti tarkoittaa, kuinka sakeaa moottoriöljy on kylmäkäynnistyksessä ja kuinka kevytjuoksuista se on, kun moottori on kuuma. Öljyn viskositeettiluokka ilmoitetaan SAE-järjestelmän mukaisesti, ja talvi- ja kesäluokkia on useita, esimerkiksi 0W, 5W, 10W, 15W (talvi) ja 20, 30, 40, 50, 60 (kesä). On myös yhdistettyjä kesä- ja talviöljyjä (5W-40). Mitä suurempi luku, sitä paksumpaa öljy on. Mikä viskositeettiluokka on paras autosi moottorille? Vastaus tähän kysymykseen löytyy auton ohjekirjasta. Jos käytät väärää öljyä, on olemassa vaara, että voitelu ei ole optimaalista, mikä puolestaan johtaa moottorin kulumiseen liikaa.
Moottoriöljyn laatuluokka
Tässä kohtaa asia muuttuu hieman vaikeammaksi. Periaatteessa olemassa on kaksi isoa ja useita pieniä laatujärjestelmiä. Suuret järjestelmät ovat API-järjestelmä ja ACEA-järjestelmä. API-järjestelmän luokat on nimetty S-koodilla (bensiinimoottoreille) tai C-koodilla (dieselmoottoreille) ja kirjaimella. Mitä kauempana aakkosissa luokan toinen kirjain on, sitä korkeampi on öljyn laatu. ACEA-järjestelmässä käytetään muita koodeja. Korkeimpien luokkien koodit ovat A3/B3/B4 (A koskee bensiinimoottoreita, B dieselmoottoreita). A2/B2 on yksinkertaisempi tyyppi. A1/B1 ja A5/B5 puolestaan osoittavat, että öljy on polttoainetta säästävä variantti.
Luokitusjärjestöt
Nykyään on olemassa kolme yleistä järjestöä, jotka määrittävät luokitusjärjestelmiä moottoriöljyille: API, ILSAC ja ACEA.
API – American Petroleum Institue. API hallinnoi moottoriöljyjen lisenssejä ja sertifikaatteja järjestelmällä, joka täyttää ajoneuvovalmistajien takuu-, huolto- ja voiteluvaatimukset. API hallinnoi myös ILSAC:n lisenssejä öljy-yhtiöiden suuntaan.
ILSAC – International Lubricants Standardization and Approval Committe on kansainvälinen voiteluaineiden standardointi- ja hyväksyntäkomitea, jonka AAMA (American Automobile Manufacturers Association) perusti vuonna 1992. Se on DaimlerChrysler Corporationin, Ford Motor Companyn, General Motors Corporationin ja JAMA:n (Japan Automobile Manufacturers Association) edustaja voiteluaineominaisuuksien tarpeen, parametrien, lisenssien ja hallinnoinnin määrittämisessä.
ACEA – European Automobile Manufacturers Association säätelee eurooppalaisten autonvalmistajien vaatimuksia ja toiveita.
Muista...
Auton öljynvaihdossa poistettava vanha öljy on vaarallista jätettä, joka on toimitettava kierrätyskeskukseen tai jäteöljyä vastaanottavaan yritykseen tai myymälään. Kaikkein parasta olisi, jos keräisit jäteöljyn samaan tyhjentyneeseen astiaan, jossa se aikanaan tuli.
Ennen kuin toimitat jäteöljyn keräyspisteeseen, tarkista, mitä oman alueesi määräykset ja ohjeet sanovat vaarallisen jätteen hävittämisestä.
Voiko erilaisia moottoriöljyjä sekoittaa?
Voi. Voit sekoittaa keskenään kaikkia moottoriöljyjä riippumatta siitä, ovatko ne mineraaliöljyjä vai täys- tai puolisynteettisiä. Se vaikuttaa kuitenkin öljyn ominaisuuksiin ja laatuun.
Voiko väärä moottoriöljy vahingoittaa moottoria?
Voi, väärän öljyn käyttäminen voi lisätä kulumista tai aiheuttaa moottorivaurioita.
Kuinka löydän oikean moottoriöljyn?
Auton ohjekirjassa kerrotaan, mitä moottoriöljyä autonvalmistaja suosittelee. Jos olet epävarma, voit tulla kysymään Biltemasta koska tahansa.
Mitä moottoriöljyn numerot merkitsevät?
Numerot kertova moottoriöljyn viskositeetin ja laatuluokan.