Dieselmoottorissa ei ole sytytystulppia bensiinimoottoreiden tapaan. Dieselmoottorissa polttoaineen sytyttää sylintereiden äärimmäisen puristuksen aiheuttama kuumuus. Dieselmoottoreiden tekniikka on hyvin luotettava, eikä kylmän moottorin käynnistys aiheuta yleensä ongelmia vuoden lämpimään aikaan. Sen sijaan talvikaudella sylinterin lämpötila jää liian alhaiseksi ja palotila on ensin lämmitettävä, jotta polttoaine syttyy. Tämä lämmitys on hehkutulpan tehtävä.
Hehkutulppa on sähkölämmitin, jonka auton ohjausjärjestelmä aktivoi moottorin lämpötilan mukaan. Vaikka hehkutulpat kestävät huomattavasti sytytystulppia pidempään, ne ovat moottorin kuluvia osia ja kaipaavat vaihtamista yleensä muutaman kerran moottorin käyttöiän aikana. Moottorissa on vähintään yksi hehkutulppa jokaisessa sylinterissä, ja koska niitä käytetään ja kulutetaan yhtä paljon, kaikki tulpat on syytä vaihtaa yhtä aikaa.
Yleisiä merkkejä hehkutulpan rikkoutumisesta:
- Moottori käynnistyy kylmänä huonosti
- Kylmä moottori käy epätasaisesti
- Kylmällä moottorilla auto myös kiihtyy huonosti
- Kylmän moottorin pakokaasu on nokista
Mitä eroa on hehkutulpalla ja sytytystulpalla?
Molempien tulppatyyppien paikka on sylinterikannessa, mutta hehkutulppia käytetään vain dieselmoottoreissa, sytytystulppia taas bensiinimoottoreissa.