Oikeilla välineillä polkupyörän huoltaminen voi olla myös DIY-juttu
Pesu on kaiken a ja o!
Pyöränhuolto-ohjeita on varmasti yhtä paljon kuin huoltajiakin – varsinkin mielipiteitä siitä, missä järjestyksessä huoltotoimenpiteet kannattaa tehdä. Kuitenkin ehdottoman tärkeää on aloittaa polkupyörän perusteellisesta pesusta ja puhdistuksesta, sillä puhdas pyörä on mukavampi ja helpompi huollettava.
Pienemmän lian poistamisessa pesusieni ja ämpärillinen lämmintä vettä saattavat riittää, mutta lisää tehoa saa esim. astianpesuaineella, autoshampoolla tai erityisesti polkupyörän puhdistukseen tarkoitetulla aineella, jota on Biltemankin valikoimassa. Painepesurin käyttö saattaa houkutella lian poistamisessa, mutta sitä ei kuitenkaan suositella, sillä kovalla paineella tuleva vesisuihku voi vahingoittaa mm. laakereiden suojauksia.
Ketjun, keskiörattaan ja takarataspakan puhdistus vaatii puolestaan järeämpiä keinoja, kuten liuotinta tai erityistä ketjujen puhdistusainetta. Jotkut vannovat ketjun pesemisessä erityisen ketjupesurin nimeen. Likapaakkujen irrottamiseen voi käyttää vaikkapa vanhaa hammasharjaa tai tarkoitukseen suunniteltua nailonharjaa sekä hammastettua muovilastaa, joilla pääsee hyvin rattaiden väleihin.
Pesun ja hyvän huuhtelun jälkeen pyörä kannattaa tömäyttää muutaman kerran maahan, jolloin enin vesi valuu pois. Kuivauksen voi hoitaa esim. mikrokuituliinalla, ja kuivatessa voi käydä läpi pyörän maalipinnat sekä tarkistaa valojen ja heijastimien kunnon. Kevätpesun lisäksi pyörän jatkuva puhtaanapito pyöräilykauden aikana lisää sen käyttömukavuutta ja käyttöikää.
Öljyä kitisevälle ketjulle
Tässä vaiheessa ketjun voi joko irrottaa öljyämistä varten, tai jättää sen paikoilleen ja pyörittää kampia, jotta öljy levittyisi siihen tasaisesti. On tärkeää käyttää nimenomaan ketjuöljyä tai niin ketjulle kuin muillekin liikkuville osille sopivaa voiteluainetta; esimerkiksi ruokaöljy kerää vain lisää likaa ja pölyä ja härskiintyessään muuttaa ketjun kovaksi. Kun öljy on imeytynyt, liiat jäämät pyyhitään rätillä pois, jottei öljyä pääsisi jarrupinnoille eikä se roiskuisi ajajan vaatteille.
Samassa yhteydessä on hyvä arvioida, onko ketju tullut ikänsä puolesta tiensä päähän. Tämä onnistuu esim. siirtämällä ketju isolle eturattaalle ja vetämällä sitä irti rattaasta. Mikäli se nousee huomattavasti, se on venynyt liikaa ja tulisi vaihtaa mahdollisimman pian. Venynyt ketju putoaa herkästi rattaalta, ja matkanteko katkeaa. Mikäli ketjunvaihto on edessä, tarkoittaa se yleensä myös takarataspakan uusimista, sillä ne kuluvat samassa tahdissa.
Mutterit ja pultit kireälle ja laakereiden välykset pois
Ostoslistalle kannattaa lisätä kuusiokolo- ja torx-avaimet, joilla kiristetään kaikki pyörässä olevat mutterit ja pultit. Erityisesti kampien pultit on tärkeä tiukentaa, koska poljinkammen löystyminen voi johtaa kalliiseenkin pyöräremonttiin.
Polkupyörässä on myös erilaisia laakereita, joiden kireys vaatii myös tarkkailua ja säätämistä. Kiekon napalaakereihin käytössä tullut välys pitäisi säätää mahdollisimman pian mm. laakerikuppien kulumisen estämiseksi. Polkimen kammessa oleva kampi- tai keskiölaakeri kannattaa puolestaan vaihdattaa heti, jos siinä tuntuu välystä.
Ohjainlaakerin välys eli ohjaustangon ”klappi” poistetaan löysäämällä ensin ohjainkannattimen päällekkäiset pultit, niin että ohjainkannatin kiertyy pystyputkessa, ja irrottamalla etuhaarukka kannattimesta. Ala- ja ylälaakerin kuulat voidellaan hyvin esimerkiksi Biltemastakin saatavalla litiumrasvalla tai synteettisellä voiteluaineella, minkä jälkeen etuhaarukka kiinnitetään takaisin kannattimeen. Sitten säädetään ohjainkannattimen korkkilevyn pulttia sen verran kireämmälle, että välys poistuu, ja suoristetaan etupyörä ja ohjaustanko oikeaan linjaan. Lopuksi kiristetään ohjainkannattimen pultit.
Säätöä myös jarruille ja vaihteille
Ajoturvallisuuden kannalta ehkä tärkein asia on jarrupalojen hyvä kunto. Kuluneiden palojen vaihto onnistuu yleensä helposti keneltä tahansa, ja jarrutyypille sopivat asianmukaiset säädöt saavat jarrut toimimaan tehokkaasti. Esimerkiksi tavallisimman jarrutyypin eli vannejarrun jarrupalat tulisi säätää aina niin, että ne osuvat keskelle vannetta ja että palan etupää ottaa kiinni vanteeseen vähän aiemmin kuin sen takapää.
Vaihteita saa puolestaan säädettyä yleensä helpoimmin vaihdevipujen sormiruuveilla. Jos tämä ei kuitenkaan riitä, takavaihtaja siirretään keskirattaalle ja katsotaan, että ratas on suorassa linjassa vaihtajan häkin kanssa. Sitten kiristetään tai löysätään vaihdevaijeria niin, että takavaihtaja tulee hieman suuremman takarattaan puolelle. Kun hitain vaihde on ”silmässä” eli kun ketju on isoimmalla takarattaalla, vaihtaja ei saisi ottaa kiinni pinnoihin eikä ketju saisi päästä hyppäämään isoimman rattaan yli.
Jarru- ja vaihdevaijerit tarvitsevat myös voitelua: ohutta öljyä tiputetaan liikkuviin osiin ja vedetään vaijeria sormien välissä, jolloin se öljyyntyy tasaisesti. Myös vaijerinkuoriin kannattaa laittaa vähän öljyä. On myös hyvä tarkistaa jarruvaijerin kunto, ja vaihtaa se kokonaan uuteen, jos se näyttää rispaantuneelta tai siitä on katkennut säikeitä.
Sisäkumin voi paikata itse – viat korjataan huoltoliikkeessä
Ennen satulaan nousemista on hyvä vielä tarkistaa renkaiden kunto ja ilmanpaine. Jos kangas paistaa jo läpi renkaan kulutuspinnasta, on ulkorengas aika vaihtaa. Myös kumiin kaivautuneet pikkukivet tai lasisirut on hyvä kaivaa pois. Näiden välttämiseksi vahvistetut, pistosuojatut pyöränrenkaat ovat kannattava hankinta.
Löystyneet puolat eli pinnat saa kiristettyä erillisellä pinna-avaimella, mutta mikäli kiekon vanne vaikuttaa olevan oikaisun tarpeessa, sitä ei kannata harjaantumattoman yrittää itse, vaan antaa huoltoliikkeen hoitaa työ. Selkeitä korjaajan heiniä ovat myös mm. jarruhäiriöt ja etenkin laakereista kuuluvat epämääräiset äänet.
Puhjennut sisäkumi on taas hyvä opetella paikkaamaan ja vaihtamaan itse. Biltemassa myydän erilaisia polkupyörän työkalu- ja paikkaussarjoja, jotka kulkevat helposti mukana esim. pyörän runkoon kiinnitettynä.
Lopuksi on edessä ilman pumppaaminen renkaisiin. Kun renkaat antavat hieman periksi niitä painettaessa, on ilmanpaine sopiva. Ja sitten vain baanalle kruisailemaan!