Ethän aja iglulla – puhdista autosi lumesta!
Kiireisenä päivänä monet saattavat jättää autonsa puhdistamatta jäästä ja lumesta, millä voi olla ikäviä seurauksia. Auton lämmetessä lumi ja jää alkavat vähitellen sulaa ja irtoavat jossain vaiheessa auton pinnasta. Huonolla tuurilla auton tuulilasiin voi jarrutuksen yhteydessä rysähtää jopa satakunta kiloa lunta, ja tällöin joutuu yhtäkkiä ajamaan täysin sokkona.
Erityisesti jäälaatat ja -kokkareet aiheuttavat vaaraa pudotessaan. Riskinä on, että ne osuvat suurella voimalla muihin kulkuneuvoihin tai liikenteessä liikkujiin. Loukkaantumisten ja vaurioiden lisäksi jää ja lumi kuluttavat auton osia. Tuulilasinpyyhkijöiden moottoria ei ole suunniteltu kestämään eikä poistamaan tuulilasista isoja määriä jäätä ja lunta.
Mikäli pyyhkijät pääsevät liikkumaan ennen kuin lumen saa poistettua tuulilasista, saattavat pyyhkijöiden sulakkeet palaa, tai pahimmassa tapauksessa niiden moottori rikkoutuu. Tuulilasissa oleva jää lisää myös kitkaa ja kuluttaa pyyhkijänsulat nopeammin. Kannattaakin aina tarkistaa ennen auton käynnistämistä, että pyyhkijät eivät ole päällä.
Kaupunkimaasturit ovat korkeita, ja lumen poistaminen niiden katolta voi olla vaikeaa. Jotkut käyttävät perinteistä piassavaa olevaa katuharjaa ylettääksen katolle, mutta kannattaa muistaa, että se voi vaurioittaa auton maalipintaa. Pehmeäharjaksinen lumiharja on parempi vaihtoehto. Saatavana on myös teleskooppivartinen lumiharjan ja jääraapan yhdistelmä, jolla lumenpoistaminen on helppoa myös korkeamman auton katolta.
Yksi keino on harjata lumi taaksepäin suuntautuvin liikkein, ettei vaatteisiin tartu lunta. Se tuo nimittäin turhaa kosteutta autoon.
Paras olisi tietysti, jos lunta ei pääsisi kertymään lainkaan auton katolle. Tämä on mahdollista, vaikkei omistaisikaan autotallia. Mikäli on luvattu lumisadetta, voi auton päälle vetää puolipeitteen jo ennen sateen alkamista. Kätevän peitteen kulmissa on neljä joustavaa kuminauhaa ja niissä muovikoukut, ja se peittää katon lisäksi myös auton ikkunat.