Cykla säkert och bekvämt trots mörker, snö och is
Många ställer in sin cykel i garaget på vintern – helt i onödan. Det kan ta emot när det snöar och blåser. Men ofta går det utmärkt att cykla de flesta dagar på året, även under de kalla och mörka månaderna. I alla fall så länge man tänker ett extra varv på utrustning och klädsel.
– Det bästa med att cykla är att man ser väldigt mycket från sadeln. Och de svenska vinterlandskapen kan vara fantastiskt vackra. Ljuset är också helt annorlunda jämfört med andra årstider. Eftersom underlaget trots allt kan vara svårt är vintern ett bra tillfälle att hitta ett lugnare tempo med sin cykling och njuta av omgivningarna, istället för att jaga höga medelhastigheter som många gör på sommaren, säger cykelentusiasten Daniel Ekbladh från Uppsala.
Dubbdäck och ordentliga lysen
Det som man ändå behöver tänka på är att skaffa däck till cykeln som passar under vintersäsongen. Ska man ge sig ut på extra halt underlag, så är dubbdäck att rekommendera. Cyklar man i stadstrafik kan det räcka med cirka 100 dubbar per däck, i svårare terräng krävs det cirka 300. Om plånboken säger nej till dubbar både fram och bak – satsa då på framdäcket. Där är det viktigast att ha bra fäste. Att se till att vara utrustad med riktiga lysen bör också vara prioriterat. Enligt lagen ska lyset framtill visa vitt eller gult ljus och baktill rött. Ljuset måste kunna ses tydligt från minst 300 meters håll. Även om man har lysen som uppfyller kraven kan det för vintercyklisten vara läge att se över lyktornas kapacitet. Mörkret kan komma överraskande och om vägen är dåligt upplyst kan det vara värt att lägga en extra slant på att uppgradera till lampor som även lyser upp marken framför ordentligt.
– Grovt indelat finns det två sorters lysen att välja mellan. Positionsljus och ledljus. De billigare alternativen används mest för att visa för andra trafikanter var du befinner dig. Men ska du cykla när det är mörkt, och med ett underlag som kan vara ojämnt och förrädiskt, då behöver man ett ledljus som man också kan se med, säger Daniel Ekbladh.
Värmepåsar för tårna
Det som trots allt kan vara en utmaning med att cykla på vintern är klädseln, men att hitta en bra kombination för överkroppen och benen är egentligen inte särskilt svårt. Daniel Ekbladh tipsar om vindskyddande underställ med tunna lager ovanpå av material som andas.
– Det handlar mer om att klä sig strategiskt än om att klä på sig mer. Det svåra är fötterna och händerna. Resten av kroppen blir snabbt varm när man sätter igång och trampar. Mitt tips är att använda sig av skoöverdrag i neopren som man har utanpå skon. Det är ofta ett bättre val än en extra socka inne i skon, där du egentligen vill behålla mycket luft runt foten. Det kan trots det bli dragit och kallt. Då finns det särskilda värmepåsar som man kan sätta på tårna, säger Daniel Ekbladh. Till händerna rekommenderas tumvantar i vindstoppande material och för huvudet en tunn mössa som passar under hjälmen.
Använd mindre olja
Till sist är det viktigt att tänka på skötseln av cykeln.
– Spola av cykeln när du kommer hem och låt den torka inomhus. Det är helt avgörande för cykelns livs-längd. Många gör misstaget att smörja cykelkedjan med extra fet olja på vintern. Detta ökar bara risken för att smågrus och salt ska fastna i systemet. Då är det viktigare att hålla kedjan ren. Tvätta den och fetta av ofta och använd sedan sparsamt med olja, säger Daniel Ekbladh och fortsätter:
– Det sliter på utrustningen att cykla på vintern. Är du ute ofta kan det vara värt att skaffa en billigare och mer stryktålig extracykel för vintern och låta sommarcykeln vila till våren.