Tietoa ajoneuvojen akuista
Ajoneuvojen akkutyypit
Bilteman valikoimassa on kolme ladattavien akkujen tuotekategoriaa. Akut voivat vaikuttaa silmämääräisesti samanlaisilta, mutta erilaisen sisäisen rakenteen vuoksi niiden ominaisuudet poikkeavat toisistaan paljonkin.
Käynnistysakut
Käynnistysakuilla käynnistetään polttoainemoottoreita, jotka tarvitsevat paljon tehoa lyhyessä ajassa. Käynnistysakut eivät kuitenkaan sovi kovin hyvin muiden laitteiden käyttämiseen. Käynnistysakkujen tyyppejä ovat SMF, geeli, AGM, litium ja EFB.
- SMF
Huoltovapaa normaaliakku. Sisältää nestemäistä elektrolyyttiä tiiviissä säiliössä, jossa on ylipaineen purkava varoventtiili. Asennettava pystyasentoon. - Gel
Huoltovapaa akku, jossa elektrolyytti on sidottu geeliin. Akussa ei ole varoventtiiliä, ja siksi akun voi asentaa vaaka- tai pystyasentoon. - AGM
Huoltovapaa akku, jossa elektrolyytti on sidottu murskattuun lasimassaan. Akkutyyppi kestää lataamista ja purkautumista normaaliakkua paremmin, ja siksi se soveltuu Start/Stop-tekniikalla varustettuihin tai muuten usein käynnistettäviin autoihin. Asennus vaaka- tai pystyasentoon. - Lithium
Huoltovapaa akku, jonka kapasiteetti on suurempi, rakenne kevyempi ja itsepurkautuminen vähäisempää kuin vastaavankokoisissa happoakuissa. Asennus vaaka- tai pystyasentoon. - EFB
Huoltovapaa akku. Sisältää nestemäistä elektrolyyttiä tiiviissä säiliössä, jossa on ylipaineen purkava varoventtiili. Akkutyypin syklinkestävyys on kaksi kertaa suurempi kuin tavallisten SMF-akkujen. Kehitetty erityisesti Start/Stop-järjestelmällä varustettuihin ajoneuvoihin. Asennettava pystyasentoon.
Vapaa-ajan akut
Vapaa-ajan akku on suunniteltu antamaan virtaa sähkölaitteisiin, eli se ei sovellu käynnistysakuksi. Akut ovat tyyppiä SMF.
Lyijyakut
Lyijyakkuja käytetään suurissa leikkikaluissa ja vara-akkuina erilaisissa järjestelmissä. Akut on täyskoteloituja, ja siksi ne voi asentaa joko vaaka- tai pystyasentoon.
Millainen ajoneuvon akku minun pitäisi valita?
Akut eroavat toisistaan paitsi käyttötarkoituksensa, myös kokonsa, muotonsa ja kapasiteettinsa osalta sen mukaan, missä niitä on tarkoitus käyttää. Akun sähkövaraus ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah), mutta käynnistysakuissa, joissa käynnistysvirran suuruus on tärkeä tekijä, se ilmoitetaan CCA-arvolla (Cold Cranking Amps).
Akut henkilö- ja kuorma-autoihin
Samalle automallille voi olla useita akkuvaihtoehtoja auton varustelutasosta riippuen. Myös laturi ja akku on mitoitettu sen mukaan. Laturin ja akun tasapainon säilyminen on tärkeää, kun autoon hankitaan uusi akku. Nyrkkisääntönä onkin, että uudeksi akuksi valitaan malli, jonka fyysinen rakenne, ampeerituntimäärä ja käynnistysvirran voimakkuus vastaavat vanhaa akkua. Esimerkiksi merkittävästi suuremman ampeerituntimäärän valinnasta ei ole hyötyä, koska silloin laturi joutuu lataamaan paljon pidempään ja käynnistys kylmillä ilmoilla voi vaikeutua.
Akut matkailuautoihin ja -vaunuihin
Jos matkailuautossa on yksi akku, sen tulee olla käynnistysakku tai matkailuautoakku. Jos akkuja on monta, moottorin käynnistämiseen tarvitaan käynnistysakku ja asunto-osan käyttölaitteille hankitaan yksi tai useampi vapaa-ajan akku. Matkailuvaunussa puolestaan käytetään valmistajan suositusten mukaisia vapaa-ajan akkuja. Jos matkailuvaunussa käytetään aurinko- tai tuulivoimalatausta, akkujen tulee olla tyyppiä, joka kestää matalaa latausvirtaa vahingoittumatta.
Akut moottoripyöriin
Moottoripyörissä akulle tarkoitettu tila on usein erittäin rajallinen. Siksi sekä akun mitoituksen että kapasiteetin on vastattava valmistajan suosituksia. Jos akku asennetaan vaaka-asentoon, voi tyypiksi valita geeli- tai litiumakun. Jos akku tulee pystyasentoon, myös SMF-akku on mahdollinen.
Akut veneisiin
Pieniin yksiakkuisiin veneisiin valitaan joko käynnistysakku tai veneakku. Isoissa veneissä, joissa on monta akkua, moottorille valitaan käynnistysakku ja käyttölaitteille vapaa-ajan akut. Jos veneessä käytetään aurinko- tai tuulivoimalatausta, vapaa-ajan akkujen tulee olla siihen soveltuvaa tyyppiä. Mahdollisella keulapotkurilla on hyvä olla oma AGM-tyyppinen akku. Turvallisuussyistä moniakkuisessa veneessä on oltava erotusrele, joka varmistaa, että käynnistysakku on aina täyteen ladattu.
Akun asentaminen ja liittäminen
Akku on kiinnitettävä lujasti auton akkutelineeseen tai akulle varattuun koteloon. Matkailuautoissa ja -vaunuissa sekä veneissä akkukotelon on oltava hyvin tuulettuva ja muista sähkölaitteista eristetty. Siinä ei kuitenkaan tarvitse olla tyhjennysaukkoa, koska huoltovapaista akuista ei normaalisti pääse ulos nestettä. Navat ja kaapelikengät on puhdistettava ennen akun liittämistä, sillä hapettuneet tai patinoituneet liitännät voivat vähentää akun tehoa jopa 25 prosenttia. Puhdista navan pinnat kiiltäviksi napaharjalla tai hiomakankaalla, ja levitä niille sen jälkeen akkunaparasvaa.
Akun käyttö ja huoltaminen
Ladattavan akun normaali käyttöikä on noin 4–5 vuotta, mutta oikealla hoidolla se voi toimia paljon pidempäänkin. Akku toimii parhaiten, kun sitä käytetään säännöllisesti; käyttämättömänä akku lakkaa toimimasta. Myös syväpurkautuminen (alle 12 volttiin) on haitallista, sillä se aiheuttaa akun levyjen hapettumista, jolloin akun kapasiteetti heikentyy ja käyttöikä lyhenee.
Veneen tai matkailuvaunun akusto on varustettava suojakytkimellä, joka katkaisee virran kulutuslaitteisiin ennen kuin jännite laskee liian alhaiseksi. Jos esim. veneen, moottoripyörän tai matkailuvaunun akku on käyttämättä yli viisi viikkoa, se tulee siirtää viileään, mutta jäätymättömään paikkaan ja ladata sen jälkeen täyteen kerran kuukaudessa. Akulle kannattaa hankkia ylläpitolaturi, joka valvoo ja täydentää varausta koko ajan.
• Täyteen ladatun akun lepojännite on noin 12,7 V.
• Puoliladatun akun lepojännite on noin 12,2 V.
• Tyhjentyneen akun lepojännite on noin 11,7 V.
Akun lataaminen
Lataa akku kestävällä alustalla hyvin tuulettuvassa tilassa. Nykyaikaiset akut ovat normaalisti tiiviitä, mutta mikäli akku on vaurioitunut tai laturi on väärin säädetty, yhteensopimaton tai vioittunut, akku voi ylikuumentua ja purkaa vetykaasua varoventtiilin kautta. Vetykaasu muodostaa ympäröivän ilman kanssa erittäin herkästi syttyvää räjähdyskaasua. Tämän vuoksi samassa tilassa ei saa käyttää akkujen lataamisen aikana muita sähkölaitteita. Laturin valinnassa on oltava tarkkana: litiumakut vaativat aivan omantyyppisen latauslaitteen, ja lisäksi markkinoilla on boostereita, perinteisiä latauslaitteita ja älylatureita.
Boosteri
Boosteri on tehokas pikalaturi yhdelle tai useammalle akulle. Sitä käytetään huoltoliikkeissä hätälatauksiin, eikä se sovellu normaaliin käyttöön, koska pikalataaminen kuluttaa akkua voimakkaasti. Boosteri sopii SMF- ja AGM-akuille.
Perinteinen laturi
Perinteinen latauslaite soveltuu SMF- ja AGM-akuille, mutta ei geeliakuille. Se on edullisempi ja hieman nopeampi kuin älylaturi, mutta lataus on lopetettava manuaalisesti, kun akku on täynnä, muutoin akku voi vaurioitua.
Älylaturi
Älylaturi soveltuu sekä SMF-, AGM- että geeliakuille. Se säätelee latausvirtaa akun mukaan ja keskeyttää lataamisen, kun akku on täynnä. Laturia voi käyttää myös kausittain käytettävien akkujen ylläpitolataukseen.
Tyypistä riippumatta latauslaitteen on vastattava aina akun ampeerituntimäärää. Kunkin akkulaturin tuotetekstistä löydät akun kapasiteettia koskevat tiedot.
Usein kysyttyjä kysymyksiä akuista
Mikä ampeeritunti (Ah) on?
Ampeeritunnilla (Ah) ilmoitetaan akun luovuttaman virran määrä (kapasiteetti). Käynnistysakkujen kapasiteetti mitataan ottamalla akusta virtaa 20 tunnin purkausajalla 25 °C:n lämpötilassa, kunnes akun jännite on 10,5 V.
Mitä CCA tarkoittaa?
CCA tulee sanoista "Cold Cranking Amperes". Se ilmoittaa, kuinka paljon -18 °C:seen jäähdytetty akku tuottaa virtaa vähintään 30 sekunnin ajan, ennen kuin akun varaus laskee 7,2 V:iin. Aivan uusien akkujen mittauksissa CCA-arvo on usein noin 20 % ilmoitettua arvoa pienempi. Akku saavuttaa täyden kapasiteettinsa vasta parin viikon kuluttua, jolloin CCA-arvo alkaa vastata valmistajan ilmoittamaa arvoa. CCA:ta mitataan useilla asteikoilla. Biltema käyttää ainoastaan eurooppalaista EN-standardia.
Mikä on oikea latausjännite?
Autossa akun navoista mitatun latausjännitteen tulee olla 25 °C:n lämpötilassa noin 14,4 V; 24 voltin järjestelmissä kaksi kertaa korkeampi, eli noin 28,8 V.
Koska akku on täyteen ladattu?
Täyteen ladatun akun lepojännite on 12,7 V, ja happopaino on 1,28. Purkautuneen akun lepojännite on 11,7 V ja happopaino 1,20. Jos akun varaustaso on pitkään 50 % (12,4 V) tai vähemmän, akku alkaa sulfatoitua (ks. alla) ja tuhoutuu. Akku on ladattava mahdollisimman pian, mikäli sen varaustaso on 50 % tai vähemmän.
Mitä sulfatoituminen tarkoittaa?
Sulfatoituminen tarkoittaa, että akku ruostuu. Riski kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän akku purkautuu. Sulfatoitumisen voi estää ainoastaan lataamalla akun säännöllisesti. Silloin akku pysyy toimintakuntoisena pidempään. Akun purkautuessa lyijylevyjen sisältämä lyijy ja lyijyoksidi muuttuvat lyijysulfaatiksi. Lyijysulfaatti muodostaa puolestaan vettä, joka laimentaa akkuhappoa. Lyijysulfaatin muodostuminen on akussa luonnollinen prosessi. Kun akku ladataan, sulfaatti muuttuu takaisin lyijyksi, lyijyoksidiksi ja rikkihapoksi. Jos akkua ei ladata, lyijysulfaattikiteet rakentuvat eri tavalla eikä lataaminen enää palauta niitä alkuperäisiksi aineiksi. Kun sulfatoituminen tapahtuu, akku on yleensä pilalla.
Miksi akku kuumentuu lataamisen aikana?
Todennäköisin syy akun kuumentumiseen on se, että akku on ollut purkautuneena, jolloin se on osittain sulfatoitunut. Mikäli akku ei toimi lataamisen jälkeen, se on vaihdettava.
Mitä tapahtuu, jos akun navat kytketään väärin päin?
Se johtaa välittömästi sähköjärjestelmän vaurioitumiseen koska laturin diodit tuhoutuvat. Tämän vuoksi kytkeminen on tehtävä erittäin huolellisesti, koska väärän kytkennän aiheuttamat seurannaisvauriot tulevat yleensä hyvin kalliiksi.
Voiko akku räjähtää?
Akun räjähtäminen edellyttää ulkoista tekijää, joka sytyttää akun sisällä olevan vetykaasun. Jos akku räjähtää, se on yleensä jo ladattu, mutta tuuletus on jäänyt puutteelliseksi ennen latauslaitteen irrottamista. Staattinen sähkö on yleinen syy vetykaasun syttymiseen. Ole erittäin varovainen, mikäli käytät toppatakkia ja synteettisiä materiaaleja, varsinkin kuivilla pakkaskeleillä. Sammuta latauslaite ja pyri odottamaan muutama minuutti, ennen kuin irrotat sen liittimet akun navoista.
Akku on pullistunut tai haljennut, miksi?
Vaihtoehto 1: Akku on purkautunut ja jäätynyt sen seurauksena. Akun sisältämä neste on laajentunut ja halkaissut seinämät. Täyteen ladatun akun jäätymispiste on -67 °C, purkautunut akku jäätyy jo -5 °C:ssa.
Vaihtoehto 2: Akku on todennäköisesti tyhjentynyt käyttämättömänä ja siksi sulfatoitunut. Akkuhapon sisältämä rikki on tarttunut levyihin. Kun akku ladataan, rikki pääsee liikkuman vain seiniä kohti.
Vaihtoehto 3: Akkua on ladattu liikaa. Akun seinämät ovat kuumentuneet ja muovi on antanut periksi.