Bilteman historia
Perustaminen
On vuosi 1963. Beatles julkaisee ensimmäisen albuminsa, ja John F. Kennedy on Yhdysvaltain presidenttinä. Samana vuonna ruotsalainen Sten-Åke Lindholm kysyy itseltään kysymyksen, josta alkaa Bilteman kehitys koko perheen tavarataloksi.
"Miksi autojen varaosat ja autotarvikkeet ovat niin kalliita?"
Lindholm oli huomannut, että myytävien autojen voittomarginaalit olivat suhteellisen pieniä, jotta hinta ei olisi auton oston esteenä. Auton alhaista voittomarginaalia kompensoitiin soveltamalla paljon suurempia marginaaleja varaosiin, lisävarusteisiin ja huoltoihin.
Kun tekniikasta kiinnostunut Sten-Åke Lindholm tutki muiden tuotteiden hinnoittelua, hän huomasi, että valmistajien ja loppukuluttajien välillä oli usein paljon välikäsiä. Monet yritykset käyttivät paljon rahaa tuotemerkkien rakentamiseen, jotta ne saisivat tuotteilleen korkean statuksen – sillä ei kuitenkaan ollut mitään tekemistä tuotteen varsinaisen laadun kanssa. Monilla tuotemerkkien omistajilla ei ollut omia tehtaita, vaan he ostivat tuotteensa alihankkijoilta maailmanmarkkinoilla.
Ajatus Biltemasta syntyy – "Suurin osa siitä, mitä autonomistaja tarvitsee autoonsa"
Tutkimustensa ja havaintojensa perusteella Sten-Åke päätteli, että jos hän poistaisi väliportaat ja ostaisi suoraan valmistajilta, hän voisi alentaa hintaa markkinoilla merkittävästi. Sten-Åke alkoi käyttää tuotteissaan merkkiä Biltema voidakseen painaa hintoja lisää ja välttääkseen samalla tavaramerkkikiistat monien yleisedustajien kanssa. Näin siis syntyi alkuperäinen liikeidea "Tarjoamme laadukkaita tavaroita hyvään hintaan". Bilteman ensisijainen kohderyhmä oli tässä alkuvaiheessa autonomistajat, joille Bilteman tuli tarjota suurin osa kaikesta autossa tarvittavasta.
Bilteman alku
Vuosi on edelleen 1963 ja Biltema aloittaa yrityksenä nimellä "BIL-TEMA". Liiketoiminta koostui tuolloin autonosien ja autotarvikkeiden postimyynnistä. Bilteman suosittu iskulause "Miksi maksaisit enemmän?" painettiin jo ensimmäiseen tuoteluetteloon. Siihen aikaan Biltemalla ei ollut moderneja myymälöitä eikä suuria varastoja, vaan Sten-Åken ja yrityksen työt hoituivat aluksi pienestä kellarista Linköpingin Vistvägenillä.
Strategiset ostokontaktit
Autonosien ostaminen suoraan valmistajilta oli konsepti, joka toi Bilteman jo varhain suoraan erilaisten tarvikkeiden tuotantoympäristöön. Yritys alkoi rakentaa jo 1970-luvun loppupuolella strategisia ostokontakteja eri puolille maailmaa, ja nykyään Bilteman ostokonttoreita on useissa maissa Euroopassa ja Aasiassa.
1976 – uudet toimitilat ja miljoonien liikevaihto
Vuoteen 1976 mennessä liikevaihto oli noussut 25 miljoonaan Ruotsin kruunuun ja Biltema muutti omiin uusiin tiloihin Torvingen alueelle Linköpingiin. Uusien tilojen 6 000 neliömetriin mahtui sekä postimyynnin hallinta, keskusvarasto että lähes 250 neliömetrin myymälä. Myymälä laajennettiin 80-luvun alussa noin 2 700 neliömetriin.
1983 – Laajentuminen alkaa
Vuonna 1983 oli aika laajentua Linköpingin ja samalla Ruotsin rajojen ulkopuolelle. Vuonna 1983 avattiin nimittäin Bilteman toinen myymälä – Norjassa. Norjan valloitusta seurasi kaksi vuotta myöhemmin, vuonna 1985, avajaiset Suomen ensimmäisessä Biltema-myymälässä. Myymälän perustamista Tanskaan jouduttiin odottamaan jokunen vuosi, mutta vuonna 2002 avautuivat ensimmäisen myymälän ovet myös siellä.
Biltema-luettelo
Hyvin tunnettua Biltema-luetteloa on painettu ja jaettu tähän mennessä noin 14 miljoonaan pohjoismaiseen kotitalouteen kahdesti vuodessa. Se kasvoi vuosien kuluessa uskomattoman suosituksi ja oli pitkään juuri se kanava, josta useimmat asiakkaat löysivät etsimänsä. Digitaalistuminen kuitenkin muutti maailmaa, ja vuonna 2022 Biltema päätti luopua painetusta tuoteluettelosta ja lisätä sen sijaan panostusta digitaaliseen markkinointiin.
Lue lisää Bilteman vastuullisuusstrategiasta
Biltema tänään
Nyt Biltemalla on noin 160 myymälää neljässä Pohjoismaassa, ja me kasvamme ja kehitämme tuotevalikoimaamme jatkuvasti ajatuksella "Korkeampaa laatua – edulliseen hintaan". Sen lisäksi, että Biltema jatkaa perheyrityksenä, siitä on tullut myös koko perheen tavaratalo.
Postimyynnistä tavarataloketjuksi – matkamme vuosilukuina
- 1963 Postimyynti Linköpingistä alkaa.
- 1976 Ensimmäinen myymälä avataan Linköpingiin.
- 1980 Linköpingin myymälään tulee uusi 2700 neliömetrin liiketila.
- 1983 Ensimmäinen myymälä avataan Norjaan.
- 1985 Ensimmäinen myymälä avataan Suomeen.
- 90-luku: Tuotevalikoimaa laajennetaan.
- 00-luku: Organisaatiota kehitetään.
- 2000: Biltema avaa myymälöitä, jotka toimivat franchising-periaatteella.
- 2002: Ensimmäinen myymälä avataan Tanskaan.
- 2003: Postimyynti lopetetaan.
- 2007: Halmstadissa vihitään käyttöön uusi suuri keskusvarasto, jonka kapasiteetti on noin 110 000 eurolavaa.
- 2012: Yritys saa uuden pääkonttorin Helsingborgista.
- 2013: Organisaatio kasvaa edelleen, ja nyt sillä on jo yli 100 myymälää.
- 2013–2022: Pohjoismaiden myymäläluku nousee 161:een.
- 2022: Biltema-kuvaston painaminen lopetetaan ja digitaalista markkinointia lisätään.
- 2023: Uusien myymälöiden perustaminen jatkuu.
- 2023: Biltema juhlii: "60 vuotta edullisia hintoja"