Tapaa Mads, myyntiassistentti (Osastovastaava))
Nimi: Mads Egon Nielsen
Ikä: 43
Asema: Myyntiassistentti, Biltema Tanska, Næstved
Miksi aloitit työskentelyn Biltemassa?
Kouluttauduin Toyotalla varaosamyyjäksi. Sitten hain erilaisia työpaikkoja, koska en voinut jäädä sinne, missä olin ollut oppisopimuksella. Sitten lähetin hakemuksen Biltema Næstvediin, mutta he eivät tarvinneet ketään silloin. Entinen pomoni laittoi kuitenkin hakemukseni talteen ja soitti jonkin ajan kuluttua, hän halusi minut haastatteluun. Pääsin siis haastatteluun ja sain paikan, ja siitä lähtien olen ollut täällä.
Nautitko työskentelystä Biltemassa?
Olen todella iloinen siitä – minulla on hyviä työkavereita ja hyvä pomo. Pystyn vaikuttamaan työhöni. Työssä on siis vapautta ja vastuuta, ja minulla on useita hyviä työtehtäviä.
Mistä nautit eniten?
Jännittävintä on osastoni optimointi. Optimoimme hyllyt siten, että tavaroille saadaan oikeat paikat. Etsimme myyntimenekit ja sijoitamme ne hyllyissä oikeille paikoille niin, että saamme kaupaksi tavaroita vielä enemmän. Se on kaikkein jännittävintä – osaston jatkuva optimointi.
Siitä nautit eniten?
Nautin siitä todella.
Millaisia tehtäviä teet päivän aikana?
Päätehtäväni tapahtuvat omalla osastolla, joka on AUTO. Olen ollut siellä kaikki nämä vuodet, joten osaan suurin piirtein kaikki 3000 tuotenumeroani.
Kuten sanoin, päätehtäväni on pitää osastoni myyntivalmiina asiakkaille: täyttää tavaroita hyllyille, asetella niitä niin, että ne pysyvät kunnossa, auttaa asiakkaita, olla kassalla sekä tehdä joitakin vaihtelevia töitä.
Päivän aluksi kävelemme yleensä nopeasti osaston läpi ja katsomme, onko lattialle jäänyt koreja tai kärryjä ja varmistamme, että kaikki näyttää hyvältä. Sen jälkeen alamme ”buffata” tuotteita varastosta, kuten sitä kutsutaan. Se tarkoittaa, että otamme varastosta lavan ja täytämme tavarat hyllyihin.
Uudet tuotteet tulevat Næstvediin maanantaisin. Maanantai ja tiistai menevät siis pääasiassa uusien tuotteiden kanssa, jotka tulevat varastosta Ruotsista. Joskus siihen voi mennä keskiviikkokin, jos tuotteita on hyvin paljon. Loput kaksi tai kolme päivää buffaamme tuotteita omasta varastostamme. Toimintatapamme täällä Næstvedissä on sellainen, että kaikki osastoista vastaavat hoitavat päivän aikana tulevat palautukset hyllyyn. Jos hyllyillä on aukkoja, käymme hakemassa tuotteen varastosta ja täytämme aukon.
Koetko, että olet kehittynyt täällä Biltemassa?
Kyllä koen. Olen aina ollut hiljainen tyyppi, se täytyy myöntää. Tilanne paranee vuosi vuodelta, olen nykyään ulospäin suuntautuneempi. Tekemisen myötä sitä muuttuu varmemmaksi. Mitä enemmän asiakaskontakteja on, sitä helpompi ihmisten kanssa on puhua. Olen todella kehittynyt ja uskon, että myös pomoni ja kollegani ovat samaa mieltä.
Hoidettiinko perehdytyksesi ja seurantasi hyvin, kun aloitit täällä?
Aloitin toimimalla eri osastoilla ja oppimalla meidän tuotteistamme, joten kyllä, se oli hyvin hoidettu.
Sinulla oli äskettäin merkittävä päivä työssäsi – mistä oli kyse?
No, tarkalleen ottaen 2.12.2022 minulla oli 20-vuotisjuhlapäivä Biltema Næstvedissä. Joten aika kuluu todella nopeasti. Muistan ensimmäisen päivän, kun ilmestyin töihin ja entinen pomoni näytti minulle paikkoja. Silloin myymälä näytti ihan erilaiselta. Niin tavarat kuin hyllyt, miten laatikot oli sijoitettu ja kuinka myymälä oli sisustettu. Näiden 20 vuoden aikana on siis tapahtunut paljon.
Luulen, että kun aloitin, meillä oli 11 000 tuotetta valikoimassa ja nyt niitä on suurin piirtein 20 000. Tuotteiden määrä on siis kaksinkertaistanut Biltemassa. Kyse on siis kehityksestä, joka etenee nopeasti. On hauskaa olla osa tätä ja voida sanoa olevansa henkilö, joka on ollut täällä pisimpään. Olen siis auttanut perustamaan ensimmäisen myymälän, sillä Næstved oli ensimmäinen Biltema-myymälä Tanskassa.