Biltema-konserni ennätystulokseen viime vuonna – voimakas kasvu jatkuu
– Olemme viimevuotisiin lukuihin erittäin tyytyväisiä! Koska tavoitteenamme on kaksinkertaistaa tavaratalojemme määrä muutaman vuoden kuluessa, on tehtävää kuitenkin vielä paljon. Laajentumisprosessia täytyy saada nopeutettua, sanoo Biltema Groupin konsernijohtaja.
Biltema Suomi Oy:n toimitusjohtaja, Jani Mahlakaarto, kertoo Bilteman olevan täysin omarahoitteinen – konserni ei ole siis riippuvainen lainarahoista. Muun muassa sen ansiosta niinkin aggressiivinen laajentumissuunnitelma kuin myymälöiden määrän tuplaaminen lyhyen ajan sisällä on täysin mahdollista. Viime vuonna uusia tavarataloja avattiin Ruotsiin ja Norjaan, ja tänä vuonna myymälöitä ollaan avaamassa niin Ruotsiin, Norjaan kuin Tanskaankin. Myös Suomen osalta kuuluu hyviä uutisia, sillä maan 16. Biltema-myymälä avaa ovensa Porissa vuoden 2020 loppupuolella. Uusia potentiaalisia liikepaikkoja Suomesta etsitään jatkuvasti.
– Lisäksi Biltema Café -konseptia aletaan laajentaa Suomessa. Aloitamme kahden uuden kahvilan rakennustyöt vielä tänä vuonna Espoon ja Lappeenrannan tavarataloihin. Muutaman vuoden sisällä jo useammassa Suomen Biltemassa voi rentoutua syötävän ja juotavan ääressä ostosten teon lomassa, Mahlakaarto paljastaa.
Biltema Suomi Oy:n toimitusjohtaja Jani Mahlakaarto
Fokus kivijalkamyymälöissä ja digitaalisessa asiakaskokemuksessa
Alkusyksystä 2018 lähtien Suomessa on keskitytty olemassa olevien tavaratalojen uudistamiseen, mikä on osa laajempaa pohjoismaista projektia: sen tavoitteena on uudistaa kaikki konsernin myymälät noudattamaan yhtä ja samaa konseptia. Se on tuonut myymälöihin mm. nykyaikaiset ja suositut itsepalvelukassat. Ruotsissa Biltema-tavarataloja myös laajennetaan parasta aikaa, ja tämä halutaan nähdä vaihtoehtona myös Suomessa.
– Vaikka tulevaisuuden Biltema rakentuu erityisesti kivijalkamyymälöiden ympärille, pitää kuitenkin muistaa, että meillä Suomessa on ainoana Biltema-maana myös verkkokauppa. Se on seuraava selkeästi isompi kehityskohteemme, jossa on vielä paljon tehtävää. Haluamme antaa hyvin toimivan mahdollisuuden Biltema-ostoksiin myös niillä paikkakunnilla, joissa meillä ei ole myymälää, Jani Mahlakaarto mainitsee.
Kivijalkamyymälöiden lisäksi Biltema on alkanut panostaa digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämiseen. Yhtiön digitointiprosessi etenee kaiken aikaa, ja siitä on jo tuloksena menneenä keväänä lanseerattu Minun Biltema, jossa on jo kymmeniä tuhansia käyttäjiä. Tulevana syksynä asiakkaat voivat kuljettaa Biltemaa taskussaan, kun uudet Biltema-sovellukset Android- ja iOS-käyttöjärjestelmille julkaistaan. Myös muita mielenkiintoisia ja asiointia helpottavia digitaalisia palveluja on luvassa, mutta niistä yhtiö tiedottaa myöhemmin.