Anodi suojaa veneen akselistoa, moottoria ja muita metalliosia hapettumiselta. Sinkistä, magnesiumista tai alumiinista valmistettu uhrianodi estää moottorissa olevan raudan heikkenemisen, sillä se tarjoaa "ruokaa" jalommille metalleille, kuten raudalle ja kuparille. Anodi on siis kulutustarvike, joka on tarkistettava vuodittain ja vaihdettava, kun puolet anodista on kulunut.
Anodi on peruskemiaa
Kun metallit, joiden sähkökemiallinen potentiaali on erilainen, joutuvat kosketuksiin toistensa kanssa, muodostuu galvaanisia kennoja. Galvaanisen kennon sisällä olevista metalleista se, jonka potentiaali on pienempi, muuttuu anodiseksi ja syöpyy. Uhrianodin tehtävänä on siis syöpyä tai ruostua jalomman metallin sijaan.
Eri anodit erityyppisille vesille
Uhrianodin tyyppi valitaan sen mukaan, millaisessa vedessä vene yleensä on: makeassa vedessä, murtovedessä vai suolaisessa vedessä. Makeassa vedessä käytetään magnesiumanodeja, murtovedessä alumiinianodeja ja suolavedessä yleensä sinkkianodeja.
Usein kysyttyjä kysymyksiä anodeista
Mikä anodi on?
Anodi on metalli, joka muodostaa galvaanisen kennon jalompien metallien kanssa. Korroosio ja ruoste käsittelevät ensin epäjalomman metallin.
Miksi veneeseen tarvitaan anodi?
Uhrianodeja käytetään suojaamaan veneen metalliosia, kuten akselistoa, trimmitasoja ja vaihteistoa.
Kuinka usein anodi on vaihdettava?
Tarkista veneesi anodit joka vuosi. Kun anodi on pienentynyt puoleen, se on aika vaihtaa.