Muistilista turvalliseen pyöräilyyn
1. Tarkista jarrut
Tarkista, että jalkajarru ottaa kiinni hyvin. Jarrun pitäisi toimia kevyesti painamalla, kun istut satulassa. Vannejarruista on varmistettava, että kaikki ruuvit ovat kireällä ja etteivät jarrupalat ole liian kuluneet. Purista jarrukahvasta ja tarkista, että jarrupalat painuvat kiinni vanteeseen sen keskikohdassa, ei liian ylhäällä eikä liian alhaalla. Jarrukahva ei saa puolestaan painua liian alas lähelle ohjaustankoa, joten kiristä jarruvaijeria tarvittaessa. Jarruta muutaman kerran voimakkaasti turvallisissa olosuhteissa niin, että voit todeta jarrun toimivan toivotulla tavalla.
2. Kiristä ruuvit ja pultit
Polkupyörään kohdistuu tärinää ja erilaisia iskuja pyöräilyn aikana, ja siksi ruuvit ja pultit on yleensä kiristettävä silloin tällöin. Tärkeimmät ovat pyöränpultit, joiden on oltava tiukalla. Tarkista myös kaikki ruuvit/pultit, joilla esim. tavarateline, pyöräkori, lokasuojat ja ohjaustanko kiinnittyvät. Mikäli ruuvit tuntuvat löystyvän helposti, voit ehkäistä ruuviliitosten avautumista käyttämällä kierrelukitetta.
3. Tarkista heijastimet ja valot
Tarkista, että kaikki pyörässä olevat heijastimet ovat ehjät, puhtaat ja hyvin kiinni. Lain mukaan pyörässä on oltava valkoinen heijastin edessä, punainen heijastin takana ja oranssit/ruskeankeltaiset heijastimet polkimissa ja sivuilla. Sivuheijastimet asennetaan yleensä pyörien pinnoihin. Hyväksyttyjä ovat myös nykyaikaisten renkaiden valkoiset sivuraidat, jotka väriltään ja heijastuskyvyltään vastaavat E-säännön n:o 88 vaatimuksia.
1.6.2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain mukaan polkupyörässä tulee olla valkoisen tai vaaleankeltaisen etuvalon lisäksi myös punaista valoa näyttävä takavalo, kun pyörällä ajetaan pimeän tai hämärän aikaan tai kun näkyvyys on sään tai muun syyn vuoksi huonontunut. Muista siis myös tarkistaa, että pyörän valot toimivat ennen liikkeelle lähtöä. Mikäli valon kiinnittäminen pyörään ei ole mahdollista, sen voi kiinnittää myös kuljettajaan, esim. takkiin tai kypärään.
4. Tarkista rengaspaineet
Onko renkaiden ilmanpaine on oikea? Ilmanpainesuositukset - maksimi- ja minimipaine - on yleensä merkitty renkaiden sivuun. Älä koskaan ylitä näitä suosituksia. Ilmanpaineen yksikkönä voi olla joko bar, psi tai kPa, joten oikean paineen varmistamiseksi pumpussa on hyvä olla rengaspainemittari.
Suuri paine vähentää vierintävastusta, helpottaa polkemista ja sopii koville alustoille, esimerkiksi asfaltille. Pienempi paine parantaa hieman ajomukavuutta ja vähentää tärinää sekä parantaa myös renkaiden pitoa alustalla. Tämä voi olla tarpeen silloin, jos renkaat ovat leveät ja pyöräilet pehmeällä alustalla, esimerkiksi metsässä. Oikea ilmanpaine on kuitenkin myös henkilökohtainen valinta, joten kokeile, mikä sopii parhaiten sinulle ja omille pyöräilytavoillesi.
Tarkista myös, että renkaat ovat ehjät ja ettei niissä ole kuivumisesta johtuvaa halkeilua. Se on merkki siitä, että kumi on vanhentunut ja muuttunut liian kuivaksi. Vaihda vanhat, kuivuneet renkaat uusiin.
5. Ajoasento: satula, ohjaustanko ja ohjainkannatin
Ajoasennon on oltava mukava, eikä se saa rasittaa selkää tai ranteita. Pyörän satula on säädettävissä ylös- tai alaspäin sekä eteen- ja taaksepäin. Myös ohjaustangon korkeus ja kaltevuus vaikuttavat ajoasentoon. Kun istut satulassa ja poljin on ala-asennossa, kantapääsi tulisi ulottua polkimeen jalkasi ollessa hieman taivutettuna. Lisäksi jalkaterän etuosan on ulotuttava tuolloin maahan. Korkealla oleva ohjaustanko saa ajoasennon pystymmäksi ja mukavaksi. Tämä sopii hyvin kaupunkiliikenteeseen, koska silloin voit kääntää päätäsi helposti ja pystyt seuraamaan ympäröivää liikennettä. Matala ja eteenpäin kallistunut ajoasento kohdistaa polkimille enemmän voimaa ja vähentää ilmanvastusta. Tämä soveltuu puolestaan hyvin pitkille ajomatkoille ja urheilupyöräilyyn. Nykyisissä pyörissä on usein säädettävä ohjainkannatin, jonka ansiosta ohjaustangon korkeudensäätö on helppoa. Pyörään voi myös vaihtaa toisenlaisen ohjaustangon, mikäli nykyinen ei tunnu hyvältä. Myös satula kannattaa vaihtaa sopivaksi: se voi olla kova tai pehmeä, kapea tai leveä.
Ajoasento ja -mukavuus ovat hyvin henkilökohtaisia asioita, joten parhaat ratkaisut löytyvät kokeilemalla. Lasten pyöräilyssä turvallisuus on kaikkein tärkeintä. Lapsen kummankin jalan on ulotuttava maahan silloin, kun hän istuu satulassa.